10.9.15

Semi-DWC kweken deel 1 - Voorbereiding en groeifase

Dit kweekverslag heb ik onderverdeeld in:

Deel 1 - Voorbereiding en groeifase
Met deze kweek in een nieuwe kast wil ik het semi-hydro systeem gaan toepassen als experiment en om veel te leren met kweken van cannabis. Een combinatie tussen het gemak (en de smaak) van de bufferende aarde met de groei van hydro 'waterwortels'. Allemaal nieuwe materie voor mij dus veel info op forums gezocht (o.a. Wietforum, JointjeDraaien, RollingStoned).

In 11 liter potten (24x24x28 cm) met onderin 10 cm hydrokorrels, daarop een filter (wasemkapfilter Action) en daarop de aarde (Batmix) afgewerkt met een laagje cocosvezels (tegen het uitdrogen van de aarde) heb ik met regenwater ingewaterd. De potten staan met natte voetjes in afgesloten pvc bakken (bxdxh=40x30x20 cm ladebakken van zolder) waarvan ik de deksels op maat heb gemaakt zodat de 11 liter pot er half door past. De binnenzijde van de plastic doos waar de bakken inschuiven heb ik met matzwarte verf ingespoten, wortels houden niet zo van licht.  Ik heb extra gaatjes ∅5 in de potten geboord op ca. 4 cm van de onderkant voor extra beluchting / ontwatering.

Een paar weken later groeiden er lange 'waterwortels' door de hydrokorrels uit de pot in de waterbak en heb ik het systeem omgedoopt tot semi-dwc (deep water culture). Meer water in de onderbak (4-5 cm = liters) en een luchtpompje met bruissteen onder elke pot om extra zuurstof aan het water toe te voegen en ook wortelrot te voorkomen.
In de groeifase zal ik het water met voeding van boven op de aarde toedienen, daarna als de 'waterwortels' door het filter in de korrels komen, zal ik van onderen in de bak het water toedienen. Later kan ik eventueel een 'hydro eb en vloed systeem' met een voedingsvat en een aquariumpomje gaan experimenteren.
Links: Fuchsia's op semi-hydro, verslag Semi-Hydro-Micro-Fluo, verslag 4xPP op 100L DWC

Twee zaden White Widow Auto (Huismerk Wietzaadje.nl €4/st). De autoflowerzaden had ik nog over van de buitenkweek 2015, het zijn makkelijk te kweken zaden die erg lekkere wiet leveren met mooie toppen. De volgende kweek binnen zal niet met autoflowers zijn maar met 'gewone' (feminized) zaden, die kan je wat langer voorgroeien en zelf regelen wanneer ze de bloeifase in gaan met een 12/12 lichtregime.  Bij dit experiment ga ik de plantjes toppen (of fimmen) om meerdere toppen in de kast te scroggen. Met de Flower Power kan ik de grondvochtigheid, bemesting, temp en licht met grafieken controleren.

Groeischema:
01-08 tot 09-08: Zaden in propagator
10-08 tot 16-08: Week 1 Groei
17-08 tot 23-08: Week 2 Groei
24-08 tot 30-08: Week 3 Groei
31-08 tot 06-09: Week 1 Bloei
07-09 tot 13-09: Week 2 Bloei
14-09 tot 20-09: Week 3 Bloei
21-09 tot 27-09: Week 4 Bloei
28-09 tot 04-10: Week 5 Bloei
05-10 tot 11-10: Week 6 Bloei
12-10 tot 18-10: Week 7 Bloei
19-10 tot 25-10: Week 8 Bloei
26-10 tot 02-11: Week 13 en14 - Oogsten, drogen
Curen in wekpotten.



WEEK 1 GROEI: 
Beide zaden heb ik in cocos zweltabletten in de propagator gezet, verwarming was niet nodig bij een kamertemperatuur van 25/20 ℃. De plantjes al snel in de goed doorwaterde grote potten (regenwater) op 18/6 gezet met de TL's 10 cm erboven. De 15W clipfan zacht draaiend er constant op (met dimmer op 6W).
  • Temperatuur dag: 28-30℃ (grondtemp. 26-27℃), nacht: 22-24℃
  • LV 45-50%. (Regelmatig met een fijne nevel omhoog gebracht naar 55%).
Parrot Flower Power:
Water: 43% in 5 dagen aflopen naar 36%
Bemesting: 1,7 constant (voorbemeste batmix met regenwater)
Temperatuur: 28-30℃ (grondtemp. 26-27℃)
Licht: 28 (6500K T-neon 2x 75W op 18/6)



 


WEEK 2 GROEI:
17-08-15 heb ik het linker en grootste plant getopt (of gefimt? = fuck I missed). Een dag later lijkt zij er weinig hinder van ondervonden te hebben en groeit lekker door. Het is nu buiten wat frisser (zo'n 20℃ overdag) en de temp. in de kast wordt dan ongeveer 25℃, keurig dus. Veel water hoef ik niet te geven, de grondvochtigheid gaat heel langzaam terug naar de 30%. Ik heb nu gezien waarom plantje 1 het zo goed deed, deze had in vroeg stadium al waterwortels gemaakt die in lange slierten onder de pot uitkwamen in de waterbak. Plantje 2 begint nu ook aan te slaan ook al loopt deze wel achter en zie je dat er chlorofyl-problemen in de bladeren waren, maar dit trekt nu ook gelukkig iets bij.





WEEK 3 GROEI:
24-08-15 Om wortelrot te voorkomen (stilstaand water) heb ik in de waterbakken
onder de pot luchtsteentjes aangesloten op een 5,5 l/min (330 l/uur) luchtpompje (Velda AP-50, 6,5W) met 2 luchtaansluitingen, ideaal voor mijn twee bakken dus. Plantje 2 heb ik nu ook getopt. Grondvochtigheid op 30-35% en 3-4 cm water in de onderbak. Nog een weekje ofzo, dan gaat het scrognet erover. Plantje 1 gaat als de brandweer, blijft mooi laag en is mooi vertakt (goed gelukte fim) en ziet er groen en gezond uit. De temperatuur blijft in de waterbakken aan de hoge kant, dit is moeilijk lager te krijgen overdag als de inlaattemperatuur van de luchtpomp (en de hobbykamer) ook 23℃ is. Ideaal zou 21℃ zijn.



Waterwortels door de kleikorrels naar
waterbak met bruissteen onder de pot.

Plantje #1 gaat uitstekend en heeft een stuk of 7 toppen die vrij gelijkmatig omhoog groeien. Bloeihaartjes zeggen duidelijk dat de bloei nu echt begonnen is, het zijn toch autoflowers die dit zelf regelen.
Hoewel plantje #2 achterloopt bij #1, laat ik hem nog even gaan, de bladeren vertonen nog steeds vlekkerig groen tekort (ik denk dat deze te snel in voorbemeste aarde is gegaan). Er komen nu ook waterwortels uit de pot in de waterbak met luchtsteen. Toppen is redelijk gelukt en de hoofdstengel gaat zich verdelen in 2 hoofdtoppen.

De waterbakken controleer dagelijks (pH, EC) en vul soms afgezuurd water bij tot een pH van 6,0 in de bak. Met een EC-waarde van 1,2 en 1,0 (800-640 ppm) hoef ik nog geen voeding bij te geven. Ik zal wel hydro-voeding moeten geven in de waterbakken, moet ik nog uitzoeken. De grondvochtigheid blijft vrij constant op 35%, dit is wel vrij hoog.


klik hier voor deel 2: de bloeifase

Geen opmerkingen:

Een reactie posten