9.9.15

Semi-DWC kweken deel 3 - Afbloeien, drogen en curen

DEEL 3

WEEK 7 BLOEI:
12-10-15 De laatste paar weken van de bloeifase zijn nu ingegaan en de dames staan er in uitstekende conditie bij, ik hoop dat dat zo blijft. Vooral de mooie toppen van plant #1 zien er veelbelovend uit. Er vormen veel kristallen en de plant doet zijn naam veel eer aan, een echte white widow. Als de kast open gaat (wat regelmatig gebeurd) komt je een heerlijke zoete geur tegemoet.
De groei is er nu helemaal uit en de plakkerig en harde toppen zie je in dikte toenemen.
Vr. 16-10 Het water van #1 vervangen met alleen afgezuurd water (pH 6.0) om te spoelen. De trichromen beginnen al een beetje cloudy en sommige zelfs amber te worden, het zal niet lang meer duren voor ze omgaan. Plant #2 heeft staat met haar bloemetjes ook lekker in de bloei, maar zal nog wat langer moeten, er zijn nog weinig kristallen gevormd.




Gemaakt met een DIY mini microscoop 60x op de iPhone:



WEEK 8 BLOEI:
19-10-15






WEEK 9 BLOEI:
26-10-15 Na veel keer de trichromen te hebben bekeken besloten dat er minstens een week bloeitijd bij moet komen, op dit moment is meer dan de helft nog helder of cloudy. Ik wil oogsten bij minstens 50-70% amberkleurig voor een lekkere high en stoned effect. Het is wel moeilijk in te schatten, een beetje gevoel komt er zeker bij kijken vooral omdat de plant in zo'n goede conditie is en alleen onderaan wat bladeren opdrogen. Die krijgen door het dichte bladerdek toch weinig licht en het meeste loof onderaan heb ik zelf al weggeknipt voor een beetje lucht door de plant heen te krijgen.
De pH blijft mooi constant (de hele periode eigenlijk) en ze krijgen deze laatste weken ook geen voeding meer. De EC loopt een beetje op tot bijna 1,0 waarschijnlijk door de afvalzouten. De aarde bovenin de pot is droog en laat ik ook zo. Met wat experimenteren met de hoogte van de pot boven de waterbak vind ik het mooiste als er zo'n 11 liter water in de bak zit met de pot een centimeter onder water, dan blijft de grond halverwege de pot iets vochtig en bovenin mooi droog om wortelrot te voorkomen. De meeste wortels komen toch onder de pot uit door de hydrokorrels in de waterbak met bubbles. Ik denk dat ik met de hoeveelheid lucht aardig goed zit (1 pomp 5,5 l/min per bak met 2 luchtstenen in 11-12 liter water), de wortelmassa ziet er gezond uit en is een beetje wit/geel van kleur.






DROGEN:
2-11-15 Een feestje om de eerste dame om te leggen, wat een mooie, witte, topzware cola's vol hasj. De bladeren zien er nog prachtig groen en gezond uit. De 'natte' opbrengst plant #1: Een iets kleinere (de middelste) en zes grote bloemtoppen (ca. ∅5x30 cm) van 80 a 90 gram per stengel: totaal 555 gram. Met een verhouding nat/droog van 1 op 5 zal de droge opbrengst dus meer dan 100 gram van deze ene plant moeten worden, wow! Ik schat dat plant #2 minstens de helft gaat opbrengen, wat misschien het totaal op 150 gram gaat geven? Maar ik wil niet te vroeg juichen, ik heb gelukkig nog geen toprot gezien en het klimaat in de kast is gunstig deze laatste weken met een RV van 40 a 50%, maar je weet maar nooit.
Plant #2 loopt een dikke week achter, dus die laat ik nog even staan afbloeien. Nu is het ideaal dat ik er nog een donkere en geventileerde kast naast heb gemaakt waarin rustig gedroogd kan worden (1,5 - 2 weken op 19-20℃). Ik zet er geen ventilator op en zuig rustig af, het drogen van de buitenwiet (ook White Widow's) ging mij te snel (binnen een week al droog, maar het was ook augustus en warm), gelukkig was deze wiet na een aantal weken curen toch erg lekker geworden en heeft een heerlijk milde en zoete smaak gehouden en bovendien voldoende sterk (een prima high/stony gehalte) en geniet hier bijna dagelijks van.
Na het drogen was de opbrengst van #1 - 55gr. + #2 - 25 gr. = totaal: 80 gram (3 liter)
De belichting was met 110 Watt (2x 75W Tneon) geeft als resultaat 0,73 gram per Watt.

CUREN:
Het curen doe ik gewoon in glazen weckpotten in de kelderkast en de eerste weken elke dag even een paar minuten open (en met veel genoegen even lekker ruiken). Met een hygrometertje in de weckpot blijf ik de vochtigheid controleren.





EVALUATIE :
Dit experiment, de 'micro/fluo-semi-hydro/dwc/aeroponics/bubble bucket' kweek, had als doel een kwaliteitswiet te kweken met hoge opbrengst als meerwaarde.
Kwantiteit: een opbrengst van 0,73 gr./Watt vind ik heel redelijk. Je zou dit eventueel kunnen verhogen door:

  1. Normale vrouwelijke zaden te gebruiken (autoflowers brengen minder op), je kan dan wat langer voorgroeien omdat je zelf de bloeifase kan bepalen.
  2. Af te bloeien met een HPS lamp met diepere 'instraling' (men zegt dat TL-licht wel zeer lekkere wiet geeft). nadelen: meer kasthoogte nodig, meer afzuiging en temperatuurcontrole, meer brandgevaar door hogere temperaturen, minder geschikt voor kleinere ruimtes.
  3. Volledig op hydro kweken overgaan. 
  4. Verbeteren van  scrogmethode om de toppen nog meer licht te geven.
  5. Verbeteren van voeding en additieven.

Kwaliteit: De wiet ruikt heerlijk en rookt lekker mild. Het is zelfs bijna puur goed te roken zonder hoestbuien en is heerlijk zoetig qua smaak. De uitwerking is met een joint al snel te voelen: een vrij krachtige uitwerking op je 6 zintuigen geeft je een goede 'high', zeer ontspannen maar ook lekker actief kan je vrij goed blijven functioneren. Ook fijn is dat je bij een iets lagere docering redelijk goed kan blijven concentreren op verschillende bezigheden zonder te veel af te dwalen. Het effect is een paar uur lekker voelbaar en goed te doceren. Echt prima kwaliteit dus.


Aarde: De opbrengst lijkt zeer ok, maar de smaak van de half op aarde en half hydro gekweekte planten (met batmix voor bemeste aarde als smaakmaker) moet natuurlijk nog blijken na het curen. De verwachtingen liggen hoog (de geur is echt verrukkelijk), maar het duurt nog een aantal weken voordat er goed 'geproefd' kan worden. Het kweken ging eigenlijk vrij gemakkelijk achteraf bekeken, met voldoende verstand van zaken. Extra voeding was in de groeifase niet nodig door de voorbemeste aarde. In de bloeifase heb ik de EC-waarde in de waterbakken langzaam verhoogd met Plagron Terra Bloei en PK13/14 van 1,0 naar 2,0. In week 7 bloei het water ververst en geen extra voeding meer gegeven om de planten te laten 'spoelen' (de voedingsstoffen beïnvloeden de uiteindelijke smaak).

Water: De pH-waarde bleef mooi constant (pH-min bloei van Canna). Aan de EC-waarde die soms hoog opliep (door de afvalzouten) nadat ik water/voeding had gegeven, kon ik vrij gemakkelijk bepalen wanneer ik het water moest verversen. De hele kweek maar twee keer de hele waterbak ververst (week 6 en 11) , dit was een vrij gemakkelijke klus toen ik doorkreeg dat ik de plant niet meer uit de kast moest halen maar gewoon het water met een aquariumslang op een lager punt afzuigen. Nieuw water erin, voeding, afzuren ... klaar! De wortels kon ik niet meer goed inspecteren op deze manier maar nam dit voor lief. Wel kon ik met een zaklamp de wortels aan een zijde een beetje bekijken. 

Lucht: Ik denk dat voldoende lucht-bubbles in het water van essentieel belang is voor de conditie van het water waar de wortels rechtstreeks inhangen, dus niet alleen voor de zuurstof opname door de wortels maar ook voor de hygiene (ik heb geen H²O² toegevoegd omdat ik een gezonde wortelmassa zag).
Achteraf vind ik het nog spijtig van die afgeknakte dikke stengels (2x 90 gram nat gewicht?), deze plant had gemakkelijk de hele kast kunnen vullen met 9 hoofdstengels. Eén ingescheurde stengel heb ik met spalken kunnen 'redden', dit is toch een gezonde zware top geworden, sterke planten zijn het toch.

Vuur: (licht): Het kweken met de 2x 75 Watt T-Neon armatuur is vooral ideaal in de voorgroei periode, toch ook in de bloeifase er mooie dichte toppen mee behaald. Soms is het lastig dat je de lampen zo dicht boven de plant moet plaatsen (5-10 cm), met de enorme groeipotentie met DWC moest ik het echt dagelijks in de gaten houden of er geen blaadjes tegen de TL's aan groeiden. Gelukkig remde de groei af in bloeiweek 6.

Als nadeel van deze manier van kweken (semi-hydro) vind ik dat de 11 liter potten met aarde en korrels erg zwaar worden, zeker als de plant zelf ook nog eens enorme groeipotentie heeft.

De volgende ronde ga ik helemaal hydro/dwc doen, dus alleen met netpotjes met kleikorrels net boven de waterbak met de luchtstenen. Ik ben benieuwd of er veel smaakverschil zal zijn. Er zal dan wel vanaf de groeifase al (hydro)voeding gegeven moeten worden, er is immers geen bemeste aardebuffer aanwezig. Hoewel één plant voldoende de kast kan vullen ga ik toch weer voor 2 zaden (1 als reserve).
Volgende kweek ga ik ook beginnen met LED lampen in de groeifase en een controle/datalog unit met verschillende sensoren aan een kastje met een Arduino verbonden met de Blynk App, dit ben ik momenteel aan het testen en afbouwen. Diverse temps, RV, barometer, lux, timer voor lampen, thermostaat voor de vloerverwarming werken nu goed. De pH en EC sensoren moeten gedeeltelijk nog binnenkomen en getest worden. Ook ben ik nog bezig met het project 'automatische hoogteverstelling voor de T-Neon armatuur met motortakeling en een laser scanner.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten