9.9.15

Semi-DWC kweken deel 2 - Bloeifase

DEEL 2

WEEK 1 BLOEI:
30-08-15 Vandaag de 2700K bloeilampen in T-neon gedaan. Ik ben er nog niet uit om de belichting (nu 18/6) aan te passen naar 12/12, het moet wel een low-budgetkweekje blijven. Deze dagen is het buiten de kast broeierig warm 25℃ met veel regen en de LV in de kast die soms oploopt tot bijna 80% na een bui. De temp van de waterbakken loopt ook op naar 24℃, niks aan te doen helaas, ook niet met meer afzuiging. Scroggaasjes zelf gevlochten van groen 3mm draad. Deze ligt nu bovenop plant #1 en kan ik de 8 topjes mooi op gelijke hoogte houden.



Weekeinde: jeetje, wat groeit dit zeg! Regelmatig moet ik controleren of er geen bladeren tegen de TL groeien, ik hou nu ca. 10 cm afstand. Ph blijft vrij constant van beide bakken op 6,5 en EC op 1,3-1,4. Het kleine plantje #2 begint een beetje bij te trekken, de lichtkap hangt nog wel een schuin. De blaadjes zijn nog steeds groen gevlekt.
Van plant #1 worden de 8 hoofdtoppen regelmatig op gelijke hoogte gescrogt, de dames houden je lekker bezig dus. Water aangevuld het is heel schoon en ruikt niet, #1 drinkt wel een liter per dag!. Ph afgezuurd naar 6,2 en EC 1,6. De waterwortels onder de pot worden al een aardige pan spaggetti en zien er gezond en wit uit. Omdat ik bij #2 toch denk aan teveel voeding als jonge plant hou ik hier de EC wat lager op 1,0. Er moet nog voldoende voeding in de aarde zitten. Ook bij #2 komen er nu aardig wat slierten wortels onder de pot uit.








WEEK 2 BLOEI:
07-09-15 Grondvochtigheid, hoewel ik nu een week niet meer van boven water geef, blijft de aarde vrij vochtig: 35% volgens de Flower Power (gemeten op ca. 12 cm diepte). In de buitenkweek met 18 liter potten, gaf ik rond de 20% pas water, de vochtigheid steeg dan naar 40% en zakte binnen een uur naar de 35 en verder.
Ik heb daarom de toplaag van 2 cm cocosvezels verwijderd, zodat de bovenste aarde laag wat beter kan uitdrogen. Ik ben anders bang dat op de lange duur er rot kan ontstaan bij de stam of wortels. De aarde voelde wel een beetje vochtig aan maar niet echt nat met mijn vingers op zo'n 5 cm diepte. Door de vochtige hydrokorrels wordt er waarschijnlijk voldoende vocht naar de aarde erboven gebracht. We zullen zien of dit een beetje helpt, ik ben tevreden als het naar 30% zakt.




WEEK 3 BLOEI:
14-09-15 Ze blijven groeien als kool, de hoogte is nu 54 cm. De grond in de potten heeft nu een vochtigheid van ca. 25%, dit is keurig, de bovenste top laag is nu iets droger. Van #1 heb ik het onderste blad weggehaald, die heeft een kaal stammetje met wel 9 toppen. Wat ontzettend veel wortels heeft deze dame inmiddels, drinkt ook wel een liter per dag. De temp in de waterbakken blijft mooi constant, past zich aan de omgevingstemp. 19-22℃. Kast temperatuur 25℃ op topniveau, RV varieerd met het weer maar zit meestal op ca. 50-55%. Ook de pH blijft constant op 6,2 en de EC op 1,8. Hier de foto's bij onderhoud:





WEEK 4 BLOEI:
21-09-15 Hoezo nog ff lekker doorgroeien in bloeiweek 4? Het hok wordt te klein :). Ze tikken nu de 70 cm aan. Temp en RV blijven redelijk constant. Vooral plant #1 zuipt als de tierelier, bij #2 is de grond wat vochtiger. De dikke toppen, buds (cola's) beginnen zich al aardig te vormen.

Tussendoor heb ik de eerste voorbereidingen getroffen voor gezelschap, nog een kastje ernaast. Een iets kleiner formaat kledingkast van BxDxH=60x60x170 cm om in te voorgroeien en om in te drogen. Niet alleen verkort je zo de oogstinterval maar ook nog meer experimenteergelegenheid (24 letters) en natuurlijk nog meer te klussen. In deze kast ga ik ook de twee goedkope LED groeilampen uit China testen. Ook een kweekproces digitaal controleren met Arduino begint al vorm te krijgen, de spullen (weerstanden, uno's, sensoren enz.) beginnen binnen te druppelen van AliExpress en het electronicageknutsel is al opgang gekomen.



  Spalken 2.0, helaas heeft een zijtak met 2 toppen het niet gehaald, de meest linkse spalk gelukkig wel.
Blijven er 7 toppen over voor plant #1.  Plant 2 heeft 3 hoofd toppen.


De thermo/hygro meter tussen de toppen
'Brandplekjes' her en der?


WEEK 5 BLOEI:
28-09-15  De dames groeien nog steeds door en bereiken de 80 cm. De waterbakken heb ik inmiddels verschoond met nieuw water en voeding omdat de EC-waarde hoog opliep naar de 2.5, waarschinlijk door de afvalstoffen van de planten (zouten). De pH blijft netjes rond de 6,0 hangen. De luchtvochtigheid zit meestal rond de 50% en de temperatuur rond de toppen 25-26℃. De temp in de waterbakken is vrij constant op 19 a 21℃. De warmtemat onder de bakken wordt bijna niet ingeschakeld. De toppen beginnen nu ook in dikte en dichtheid toe te nemen.







WEEK 6 BLOEI:
5-10-15  Gelukkig is de meeste groei er nu zo'n beetje uit. Plant #2 kreeg nog een groeispurt en heb 2 takken horizontaal gebonden. De 7 hoofdtoppen van #1 blijven nu mooi op 85 cm en de TL op 92 cm. De dikte van de 25-30 cm lange toppen is nu ongeveer rond 4 cm en ze moeten nog een paar weken. De witte wortelmassa ziet er gezond uit. De onderste bladeren beginnen her en der af te vallen. Ik heb de potten vorige week wel opgehoogd (met houten latjes) zodat ze net boven het water hangen en er wat meer water (11 liter) in de bak is.








Naar DEEL 3 - Afbloeien, Drogen en Curen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten